نرم افزار برای چپ دست ها
بهعنوان یک چپ دست، وقتی یک توسعهدهندهی نرمافزار از من پرسید: «چرا نرمافزارهای بیشتری برای افراد چپدست طراحی نشده است؟» بهطور شگفتانگیزی غافلگیر شدم. در طول مکالمه، او با افتخار برخی از نرمافزارهایی را که با در نظر گرفتن میانبرهای چپ و استفاده از آن ساخته بود، به نمایش گذاشت. نشستم، خودم در این نرمافزارها گشتی زدم، و بعد از چند دقیقهی خستهکننده کشش و تقلا برای زدن کلیدهای میانبر، جواب سوال اصلی او را فهمیدم:
اکثر افراد چپ دست کاربر چپ دست نیستند
رابطهای کامپیوتری از ابتدا برای افراد راستدست طراحی شدهاند. اکثر ماوسها به صورت ارگونومیک برای دست راست طراحی شدهاند. کلیدهای کنترل (کلیدهای پیکان، Insert، Delete، Page Up، و غیره) در سمت راست صفحه کلید قرار دارند، تا وقتی با هر دو دست در حال تایپ کردن هستید، با دست راست به آنها دسترسی داشته باشید. میانبرهای صفحه کلید در سمت چپ صفحه کلید قرار گرفتهاند تا دست راست ماوس را ترک نکند. نرمافزارها دارای صدها کنترل هستند که برای افراد راستدست طراحی شدهاند (از جمله منوی کلیکراست که برای دنبال کردن حرکت طبیعی مچ دست راست طراحی شده است). تمام این موارد یادگیری استفاده از رایانه به روش دیگری را دشوار میکند.
ما چپها دستهای مقاوم هستیم. ما یاد میگیریم بسیاری از کارها را با دست راست انجام دهیم (استفاده از قیچی، ورزش کردن، رانندگی با ماشینهای دندهدستی). و در نهایت، ما همچنان با صفحه نمایش به همان شیوه تعامل داریم. بنابراین استفاده از کامپیوتر بهصورت راستدست برای اکثر ما خیلی سریع آسان و طبیعی میشود و تقریباً همهی ما این کار را زود یاد میگیریم و به انجام آن ادامه میدهیم.
جایی که طراحی برای چپ دست ها اهمیت دارد:
قابلیت استفاده برای چپدستها واقعاً در دنیای فیزیکی نقش مهمی دارد: ظروف آشپزخانه. ابزار قدرت. سه حلقه کلاسور. گاهی اوقات این مسأله در مورد راحتی و ارگونومی است، گاهی اوقات یک نگرانی عمده برای ایمنی است. اگر در حال طراحی این نوع موارد هستید، باید کاملاً نگران تجربیات کاربران چپدست باشید.
با این حال، کار در دنیای دیجیتال بیشتر ما را از نگرانی در مورد این نوع مشکلات رها میکند – البته نه همیشه. همانطور که دنیای فیزیکی و دیجیتال به ادغام با یکدیگر ادامه میدهند، پلتفرمهای بیشتری وجود دارد که در آن مورد توجه قرار میگیرد.
برنامههای کاربردی صفحهی لمسی مثال خوبی برای این موضوع هستند، زیرا ورودی و خروجی در یک صفحه ادغام میشوند. مردم بهطور شهودی از آنها به همان شیوهای استفاده میکنند که از اشیاء فیزیکی (مانند کلیپبورد، کتاب و غیره) استفاده میکنند. در حالی که اکثر افراد راست دست تبلت را در دست چپ خود میگیرند و از سمت راست خود برای تعامل استفاده مینمایند، افراد چپدست این کار را برعکس انجام میدهند. این بدان معناست که برخی از کنترلها و اطلاعاتی که دسترسی به آنها برای یک راست دست راحت است، ممکن است برای افرادی که چپدست هستند دشوارتر باشد.
مشکل استفاده از قلم برای چپ دست ها
ورودیهای مبتنی بر قلم نیز مشکلاتی دارند. استفاده از قلم روی صفحه نمایشهای لمسی معمولی، کاربر را ملزم میکند که دست خود را کمی بلند کند، که برای چپدستها سختتر است، زیرا به جای کشیدن قلم، باید آن را فشار دهد. استفاده از دیجیتایزر در سمت چپ نیز چالشهایی دارد زیرا در صورت چرخاندن دیجیتایزر، نرمافزار باید محورها را برگرداند تا سایر ویژگیها (مانند دگمهها یا صفحهها) را قابلاستفادهتر کرده یا سیمها را از مسیر خارج کند. همه اینها ملاحظات مهمی برای قابل استفاده کردن این ورودیها توسط افراد چپدست است.
همانطور که به کشف احتمالات واقعیتهای مجازی، مختلط و افزوده ادامه میدهیم، این مسائل مربوط به ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتالی پیچیدهتر و پیچیدهتر میشود.
کاربرپسند باشید، اما بهینه سازی نکنید:
مانند بسیاری از کارها در طراحی رابط و طراحی تجربه، این یک عمل متعادلکننده است. در بیشتر موارد، درصد کاربرانی که فعالانه از نرمافزار چپدست استفاده میکنند، کمتر از کاربران کوررنگ، کمبینا یا کمتوان است. جابهجایی میانبرهای صفحهکلید یا تنظیم مجدد طرحبندیها برای چپدستها نتیجه نمیدهد، بهخصوص اگر به قابلیت استفاده برای کاربران راستدست آسیب برساند.
با صفحه نمایشهای لمسی، افراد چپ و راست دست مشکلات استفاده بسیار مشابهی دارند و بنابراین راهحلها یکسان است. اجتناب از پنجرههای بازشو یا پنلهای اطلاعاتی که در کنار اشیاء ظاهر میشوند، باعث میشود کاربر بدون در نظر گرفتن دستی که استفاده میکند، آن را ببیند. هنگامی که کاربران در حال انتخاب دقیق هستند (انتخاب متن، برجسته کردن نقشه، و غیره) یک نمای بزرگنماییشده بالای انگشت که محتوا و زمینه را نشان میدهد، به همهی کاربران کمک میکند تا انتخابها را آسانتر انجام دهند.
برای ورودیهای فیزیکی تخصصی، مانند تبلت دیجیتایزر، بهترین گزینه ایجاد الگوریتم، پشتیبانی و رابط برای هر دو دست است، و به کاربر اجازه میدهد در صورت نیاز تنظیمات را بهراحتی تغییر دهد. این تضمین میکند که این دستگاهها بهدرستی کار میکنند، و همزمان توسعهدهندگان را از پیشبینی این که کاربر از کدام دست استفاده میکند آزاد میکنند.
نتیجه اخلاقی داستان:
در حالی که افراد چپدست ممکن است خلاقتر باشند، درآمد بیشتری کسب کنند، و طول عمر کوتاهتری نسبت به همتایان راستدست ما داشته باشند، تفاوت بسیار کمی بین کاربران چپدست و راستدست وجود دارد. تمرکز ما باید این باشد که به جای اینکه در نظر بگیریم که کاربران از چه دستی استفاده می کنند، نرمافزار خود را به طور کلی قابل استفادهتر کنیم.
مگر اینکه در حال ساخت ارهبرقی باشید، در این صورت، بازاری بزرگ با چوببران چپدست برای شما وجود دارد.
(منبع: https://medium.com/)