کپی رایتینگ سئو (SEO Copywriting) چیست؟ راهنمای کامل نقش کپی‌رایتینگ در سئو محتوا

کپی رایتینگ سئو یک فرآیند گام‌به‌گام است. این مقاله به‌عنوان راهنما شما را در هر مرحله از کپی رایتینگ سئو هم‌راهی می‌کند.

اهمیت بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (سئو) را نمی‌توان به هیچ عنوان انکار کرد.

در کل، ۶۸٪ از تمام تجربیات آنلاین با یک موتور جست‌وجو شروع می‌شود، و جست‌وجوهای ارگانیک دلیل ۵۳٫۳٪ از کل ترافیک وب‌سایت‌ها هستند.

گوگل گزارش می‌دهد که ترافیک سئو ۱۰ برابر بیش‌تر از رسانه‌های اجتماعی و ۵ برابر بیش‌تر از PPC (تبلیغات کلیکی) است.

اما این‌جا مشکلی وجود دارد – گوگل به‌طور کامل پرده را کنار نمی‌زند تا تک‌تک عوامل الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود را آشکار کند، و متخصصان سئو خودشان به‌تنهایی باید حدس زدن علمی را یاد بگیرند.

و از طرف دیگر، عواملی که ما در مورد آن‌ها اطلاعات داریم هم به‌طور مداوم در حال تغییر هستند، زیرا گوگل مرتباً به‌روزرسانی‌هایی را برای بهبود جست‌وجوهای کاربران انجام می‌دهد.

بنابراین، چگونه می‌توانید مطمئن شوید که محتوای شما در گوگل رتبه‌ی خوبی دارد و در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو (SERP) قرار می‌گیرد؟

پاسخ – با وارد کردن کپی رایتینگ سئو به استراتژی محتوای خود.

در این راهنمای جامع‌، بایدها و نبایدهای کپی رایتینگ سئو و پروسه‌ی گام‌به‌گام بهینه‌سازی محتوای خود برای الگوریتم‌های جست‌وجوی در حال پیش‌رفت گوگل را خواهید آموخت.

سئو کپی رایتینگ چیست؟

سئو (SEO) عبارت است از عمل بهینه‌سازی یک وب‌سایت به‌منظور دست‌یابی به رتبه‌های بالا در نتایج موتورهای جست‌وجو، به‌ویژه گوگل.

کپی رایتینگ سئو یک هدف مشابه را دنبال می‌کند، اما بر روی فرآیند تولید محتوا تمرکز دارد تا مطمئن شود که برای گوگل و کاربران عادی آن که به‌دنبال اطلاعات هستند، محتوایی با حداکثر ارزش و خوانایی را ارائه می‌دهد.

تمرکز اصلی گوگل در هر دور به‌روزرسانی الگوریتم‌ها همیشه این بوده است که کاربران در جست‌وجوهای خود به نتایج مرتبط‌تری دست پیدا کنند.

این خبر خوبی برای تولیدکنندگان محتواست، زیرا اگر تمرکز شما بر ایجاد بهترین وب‌سایت ممکن برای مخاطبان‌تان باشد، سایت خود را همین حالا هم برای رتبه‌بندی بالا در گوگل بهینه‌سازی کرده‌اید. با این وجود، مراحل اضافی بیش‌تری برای به حداکثر رساندن این رتبه‌بندی‌ها وجود دارد.

کپی رایتینگ سئو به معنی تولید محتوایی‌ست که:

  • گوگل می‌تواند آن را بفهمد و فهرست‌بندی کند.
  • پاسخ‌ها یا اطلاعات کاملاً مرتبطی را برای جست‌وجوی عبارات کلیدی ارائه دهد.
  • خواننده‌ها آن را آن‌قدر جذاب و درگیرکننده بیابند که برای خواندن و اشتراک‌گذاری آن اقدام کنند.
  • به گونه‌ای سازمان‌دهی شده است که هم بازدیدکنندگان و هم موتورهای جست‌وجو به‌راحتی بتوانند آن را بخوانند.
  • عبارات و کلمات کلیدی که کاربران در گوگل جست‌وجو می‌کنند را به‌درستی هدف قرار می‌دهد.

کپی رایتینگ سئو معمولاً اهداف ثانویه‌ی دیگری نیز دارد که خوانندگان را تشویق می‌کند تا اقدام خاصی را هم انجام دهند – به عنوان مثال، خرید محصول، مشترک شدن در خبرنامه، و غیره.

اما تمرکز اصلی بر محتوای باکیفیت است. هرگونه فراخوان اضافی برای اقدام، در درجه‌ی دوم اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

چگونه محتوای سئو را برنامه‌ریزی، تولید و فرمت‌بندی کنیم تا در گوگل رتبه‌ی بهتری بگیرد

اگر قصد دارید کپی رایتینگ سئو را با کیفیت بالا تولید کنید، قبل از این که وارد فرآیند نوشتن شوید، باید یک سری کارهای مقدماتی را انجام دهید.

بین نوشتن برای گوگل و نوشتن برای انسان‌ها تعادل ظریفی وجود دارد.

اگر صرفاً به‌طور خاص برای گوگل می‌نویسید، نوشتار شما خشک و تکراری خواهد شد، زیرا در هر فرصتی عبارات و کلمات کلیدی خود را با دلیل یا بی‌دلیل در متن قرار خواهید داد؛ که طبیعتاً نتیجه‌ی کار با شیوه‌ی طبیعی صحبت کردن انسان‌ها تفاوت خواهد داشت.

از طرف دیگر، اگر بدون توجه به گوگل، صرفاً و به‌طور خاص برای مخاطبان خود مطلب می‌نویسید، محتواهای شما احتمالاً رتبه‌ی خوبی به دست نخواهد آورد، زیرا توجه گوگل را به‌اندازه‌ی کافی به کلمات کلیدی مورد نظر خود جلب نکرده‌اید.

اما اگر هم گوگل و هم مخاطبان انسانی خود را در نظر بگیرید، حداکثر پتانسیل سئو را به‌دست خواهید آورد.

مرحله‌ی ۱: تحقیق کلمات کلیدی

قبل از شروع به نوشتن، باید موضوع مطلب خود را بدانید.

به این دلیل است که تحقیق کلمات کلیدی مهم است.

شما می‌خواهید کلمات کلیدی خاصی را که با موضوع اساسی و سازمان‌دهی‌شده‌ی وب‌سایت‌تان مرتبط هستند و در رقابت کمی قرار دارند (که به شما شانس بسیار بالایی برای فرود در اولین صفحه‌ی نتایج جست‌وجو SERP را می دهد) مورد هدف قرار دهید.

مثال زیر از Semrush است، یکی از ابزارهای تحقیق عبارات کلیدی در دسترس، که می‌تواند به شما کمک کند:

مروری بر ابزار تحقیق کلمه کلیدی Semrush

ابزار KWFinder یکی دیگر از ابزارهای بسیار قدرت‌مند است که می‌تواند به شما در یافتن و هدف‌گیری عبارت‌های کلیدی (یا کلمات کلیدی با طول بلند) یاری دهد.

این منابع ارزش‌مند می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین عبارات کلیدی را پیدا کنید و برای به‌دست آوردن نتیجه در جست‌وجوی عبارات کلیدی مشابه و مشتقات آن‌ها که ممکن است به ذهنتان نرسیده باشند، ایده‌هایی پیدا کنید.

مرحله‌ی ۲: هدف SERP

هدف SERP (صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو) – که گاهی اوقات به عنوان «هدف جست‌وجو» نیز شناخته می شود – موضوعات و کلمات کلیدی را بر اساس این که چرا یک نفر در گوگل عبارت کلیدی خاصی را جست‌وجو می کند و چه‌گونه می‌خواهد از اطلاعات به‌دست‌آمده استفاده کند، در نظر می‌گیرد.

درک هدف جست‌وجو به شما این امکان را می‌دهد تا مخاطبان موردنظر خود را بر اساس انگیزه‌های استفاده از موتور جست‌وجو به‌درستی هدف‌گیری کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید ما [بهترین پیتزا] را به‌عنوان عبارت کلیدی هدف خود قرار داده‌ایم.

مخاطبان شما واقعاً در جست‌وجوی چه چیزی هستند؟

  • بهترین رستوران محلی پیتزا دارای غذاخوری در فضای باز؟
  • بهترین دستور پیتزا برای تهیه در خانه؟
  • بهترین سرویس تحویل پیتزا؟
  • بهترین مزه‌های پیتزا؟

دانستن انگیزه‌ی جست‌وجو ورای عبارات کلیدی شما به‌اندازه‌ی خود عبارات کلیدی مهم است، زیرا می‌توانید محتوای خود را بر اساس نیازها و انتظارات مخاطبان خود تنظیم کنید.

اگر عبارت کلیدی [بهترین پیتزا] را از دید یک پیتزافروش محلی که پیتزا را به‌صورت پذیرایی در غذاخوری، دلیوری و بیرون‌بر ارائه می‌دهد، هدف قرار می‌دهید، هدف شما از تولید محتوا این است که برای افرادی که در منطقه‌ی محل کار شما به دنبال پیتزا هستند، مناسب باشد؛ نه افرادی که به‌صورت آنلاین دنبال دستورالعمل پخت پیتزا می‌گردند.

مرحله‌ی ۳: مقاله‌ی خود را برنامه‌ریزی و طرح‌بندی کنید

عبارت کلیدی؟

چک شد.

دلیل جست‌وجو؟

چک شد.

زمان شروع به نوشتن است؟

… هنوز کاملاً نه.

قبل از این که مستقیماً وارد تولید محتوا شوید، باید برنامه‌ی خود را نهایی کنید.

به یاد داشته باشید، گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به خوانایی و سازمان‌دهی پاداش می‌دهند؛ به این معنی که شما باید کمی زمان اضافی بیش‌تری را صرف برنامه‌ریزی محتوای خود کنید، تا مطمئن شوید جریان تولید و ارائه‌ی محتوا مسیری منطقی را طی می‌کند.

قبل از شروع به نوشتن، از خود بپرسید:

  • هدف مقاله چیست؟ آیا امیدوار هستید که اطلاعاتی ارائه کنید، آموزشی بدهید، تبلیغ محصول یا خدمات را بکنید، مشکلی را حل کنید، یا سؤالی را پاسخ بدهید؟
  • به چه چیزی می‌خواهم برسم؟ هدف نهایی شما چیست؟ آیا امیدوار هستید که تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت و عبارات کلیدی رتبه‌بندی‌شده بیشتر شود؟ یا می‌خواهید خوانندگان اقدام خاصی انجام دهند؟
  • مخاطب هدف من کیست؟ این که بدانید چه کسانی به‌دنبال مطالب شما خواهند بود و آن‌ها را می‌خوانند، به‌اندازه‌ی دانستن این که درباره‌ی چه موضوعی آن می‌نویسید مهم است. اگر با یک مخاطب نسل صفر (حدود ۶ تا ۲۴ ساله، متولد ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) صحبت می‌کنید، لحن و زبان شما نباید مانند زمانی باشد که با مخاطب بالای ۶۵ سال صحبت می‌کنید.
  • چه‌گونه به اطلاعاتی که ارائه می‌دهم نظم ببخشم؟ به استفاده از کدام مراحل منطقی نیاز دارید؟ برای مثال، بسیاری از مقالات اول در مورد یک مشکل سخن می‌گویند، و سپس لیستی از راه‌حل‌ها را برای رفع مشکل ذکرشده پیشنهاد می‌دهند.
  • کدام ساختار به بهترین نحو محتوای من را شکل می‌دهد؟ برای مثال، ساختار یک مقاله‌ی فهرست‌وار با یک مقاله‌ی شیوه‌نامه تفاوت دارد.

دست‌کم باید سرفصل‌ها و عناوین فرعی مقاله‌ی خود را مشخص کنید تا هنگامی که شروع به نوشتن می‌کنید یک طرح منطقی داشته باشید.

مرحله‌ی ۴: مقاله خود را ساختاربندی کنید

هنگام تدوین طرح کلی محتوای خود، به ساختار مقاله توجه کنید.

قابلیت خوانایی کلی اصلی یک محتوای خوب است، نه‌تنها برای گوگل، بلکه برای خوانندگانی که احتمالاً مقاله‌ی شما را در دستگاه تلفن همراه خود به‌سرعت مرور می‌کنند.

فرصت‌هایی از این دست را مغتنم بشمارید:

رسانه های تصویری. خواندن بلوک‌های طولانی متن، به‌ویژه در موبایل دشوار است. اگر مخاطبان انسانی‌تان برای خواندن مقاله‌ی شما به زحمت بیافتند، گوگل نیز نسبت به آن علاقه‌مند نخواهد بود. با قرار دادن تصویر، فیلم و فضای سفید در متن، آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

عناوین فرعی. خواندن مقاله و بالا و پایین کردن آن برای پیدا کردن باارزش‌ترین قسمت‌ها بر اساس نیازها و علایق را برای سریع‌خوان‌ها آسان‌تر کنید.

لیست‌ها. در صورت امکان نکات مهم را به لیست‌های بولت‌دار یا شماره‌گذاری‌شده تقسیم کنید. خواندن لیست‌ها برای انسان آسان است؛ به همین ترتیب برای گوگل نیز بسیار مطلوب است که به‌راحتی بتواند اطلاعات را در یک اسنیپت برجسته تولید کند.

برای مثال:

نمونه‌ی اسنیپت برجسته

با کلیک بر روی قسمت برجسته‌ی مقاله، به خواننده الهام می‌دهد که ساختار مقاله از چه موضوعاتی تشکیل شده است.

هر نکته‌ای که گوگل در اسنیپت برجسته ذکر کرده است یک عنوان فرعی جداگانه و شماره‌گذاری‌شده در مقاله است.

عنوان جداگانه‌ی شماره‌گذاری‌شده در مقاله‌ی اصلی

ببینید چرا فهرست‌ها و عناوین فرعی بسیار مهم هستند:

هرم وارونه چیست؟

یکی از متداول‌ترین ساختارهای نوشتاری که در روزنامه‌نگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساختار هرم وارونه است. این تکنیک، مقاله را به شکلی سازمان‌دهی می‌کند که مهم‌ترین اطلاعات در ابتدای آن قرار داشته باشند.

در همان پاراگراف اول، خواننده باید تمام جزئیات لازم را در اختیار داشته باشد. پاراگراف‌های بعدی برای توضیح و ارائه‌ی مثال‌ها استفاده می‌شوند.

این تکنیک نوشتاری آزموده و اثبات‌شده برای بسیاری از انواع محتوا مناسب است‌، به‌ویژه اگر هدف اصلی مقاله پاسخ به یک سؤال باشد.

ساختاردهی مقاله را به‌عنوان بخشی از فرآیند طرح‌بندی آن در نظر بگیرید تا برای رسیدن به موفقیت در مرحله‌ی آماده باشید.

مرحله‌ی ۵: تولید محتوا

بالاخره وقت نوشتن فرا رسیده است.

به نظر می‌رسد کارهای مقدماتی زیادی برای رسیدن به این مرحله انجام داده‌ایم؛ اما در میان همه‌ی آن‌ها زمان، تحقیق و برنامه‌ریزی همان چیزهایی‌ست که کپی رایتینگ موفق سئو را از پست‌های وبلاگ سرسری و بدون حداقل تلاش جدا می‌کند.

هنگام نوشتن، عبارت کلیدی و مخاطبان خود را در نظر داشته باشید؛ اما به یاد داشته باشید که اجازه دهید جریان نوشتن در شما به‌طور طبیعی اتفاق بیافتد.

عبارات کلیدی را به‌زور در تمام جملات نچپانید. اگر تمرکز خود را بر روی موضوع حفظ کرده باشید، توزیع عبارات و کلمات کلیدی به‌طور یک‌پارچه و متناسب در نوشتار شما حفظ خواهد شد.

حتماً عبارت کلیدی خود را حداقل در اولین عنوان فرعی، و ترجیحاً در بیش از یک عنوان فرعی قرار دهید.

بله، حواسمان هست که می‌خواهید فهرست کردن نکات اصلی مقاله‌ی خود را برای گوگل آسان کنید؛ اما هدف نهایی شما نوشتن مطلب برای افرادی‌ست که آن را خواهند خواند، نه برای موتورهای جست‌وجو.

گنجاندن لینک درون محتوا برای سئو مهم است. در مورد وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها لینک می‌دهید آگاهی و اطلاعات داشته باشید تا بتوانید از داشتن لینک‌های دارای کیفیت بالا اطمینان حاصل کنید. سایت الکسا یک منبع عالی برای بررسی اعتبار وب‌سایت‌ها است.

مرحله‌ی ۶: ویرایش

قبل از ویرایش پیش‌نویس اولیه‌ی مقاله، دگمه‌ی «انتشار» را نزنید!

تمام نکته‌ی کپی رایتینگ سئو مربوط به تولید محتوای دارای کیفیت بالا است.

این بدان معناست که تحقیقات ضعیف، غلط املایی، بی‌نظمی و اشتباهات دیگر به اعتبار شما ضربه‌ی جدی می‌زند. محتوای شما باید تخصص (expertise)، اقتدار (authority)، و قابلیت اعتماد (trustworthiness ) شما (E-A-T) را به نمایش بگذارد.

در حالت ایده‌آل، شما باید یک تقویم محتوا داشته باشید تا بتوانید در مسیر درست خود باقی بمانید و اجازه دهید مقالات شما برای یک یا دو روز بمانند، و بعد از آن مجدداً برگردید و آن‌ها را ویرایش نهایی کنید.

حداقل، مقاله‌ی خود را چند بار قبل از انتشار مورد مطالعه قرار دهید. خواندن با صدای بلند می‌تواند به شما در تشخیص بخش‌های ناخوش‌آیند و خارج از جریان طبیعی متن کمک کند.

حتماً موارد زیر را بررسی کنید:

  • املا.
  • دستور زبان.
  • نقطه‌گذاری.
  • جملات معلوم.
  • حروف ربط.
  • تون و لحن.
  • خوانایی.
  • ساختار جمله.
  • طول جمله.
  • طول پاراگراف.

برای خوانایی بهتر، در صورت لزوم، پاراگراف‌های طولانی را به پاراگراف‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

نسبت به کار خود انتقاد داشته باشید. آیا مقاله نکته‌ای را که می‌خواهید به آن اشاره کنید بیان می‌کند؟ آیا فراخوان به عمل آن برای خواننده واضح است؟ آیا از موضوع خارج نشده است؟

از بازخورد گرفتن از دیگران یا کمک گرفتن از متخصصان واهمه نداشته باشید، تا مطمئن شوید که در نهایت مقاله‌ای با بالاترین کیفیت ممکن منتشر می‌کنید.

راز موفقیت کپی رایتینگ سئو

مهم‌ترین درسی که باید به خاطر بسپارید این است که کپی رایتینگ سئو یک فرآیند است.

اگر بدون تحقیق و برنامه‌ریزی مقالاتی را بر اساس میل خود منتشر می‌کنید، نمی‌توانید همان میزان موفقیتی را ببینید که اگر سرعت خود را کاهش دهید و مرحله‌به‌مرحله به تولید محتوا بپردازید.

همه استعداد طبیعی نوشتن را ندارند.

و این هیچ اشکالی ندارد.

برای موفقیت در کپی رایتینگ سئو، نیازی به داشتن این استعداد ندارید.

اگر تمایل و اراده‌ی برای انجام این کار دارید، مهارت‌های کپی رایتینگ سئو شما با مطالعه، آموزش و گذشت زمان بهبود می‌یابد.

همان‌طور که از قدیم هم گفته‌اند: کار نیکو کردن از پر کردن است.

(منبع: https://www.searchenginejournal.com/)

دیدگاهتان را بنویسید